Loslaten of vergeven

Door Joris Swinkels 4 september 2019

Regelmatig krijg ik de vraag of ik wat meer wil uitleggen over los te laten of vergeven.
Allemaal krijgen we in ons leven te maken met dingen die we liever niet hadden gehad of liever anders hadden gehad.
We hebben de neiging om deze situaties ‘vast te houden’. Het vasthouden van de frustraties, woede, verdriet en teleurstelling brengt ons echter niet verder. Sterker nog, ons leven wordt er zwaarder van. Loslaten en vergeven doe je dus in eerste instantie ook niet voor de ander maar voor jezelf.
Deel dit artikel dan ook met mensen die hier mogelijk baat bij hebben.

ONTSTAAN

Alles wat er in je leven is, bestaat ‘in je bewustzijn’. Alles wat in je bewustzijn ‘leeft’ kun je je gewaar worden door er je aandacht op te richten. Zo kun je je gewaar worden van je lichaam, van alles wat er op dit moment door je 5 zintuigen wordt ervaren, je kunt je gewaar worden van je gedachten over dit moment, over je verleden (geheugen) en over je toekomst (projecties), en je kunt je gewaar worden van je gevoelens of emoties. Dit samen vormt jouw ervaring van de realiteit.

JE IK GEDACHTE

Binnen jouw realiteit is er ook een gedachte over jezelf, je ‘ik’ gedachte. Deze gedachte leeft alleen als gedachte en is de basis van alles wat je van jezelf vind. Het is ook de basis van alles wat je vind van jou ten opzichte van iets anders. De ‘ik’ gedachte is ook de basis  van alle dingen waar je je mee ge-identificeerd hebt. Al je identificaties samen vormen je Identiteit. Overtuigingen hoe iemand je moet behandelen, wat je wel en niet van jezelf mag, wanneer je een goed mens bent of wanneer niet, hoe je er uit zou moeten zien, welk gedrag jij vind dat je eigenlijk zou moeten vertonen…. allemaal identificaties met meningen/gedachtes die ‘leven in jouw Identiteit. Je Identiteit bestaat dus uit gedachten. De enige manier waarop deze gedachten kunnen overleven is doordat jij ze blijft herhalen als waarheid. Als jij stopt met het herhalen ervan of je gelijk er over te hebben, dan verdwijnt deze gedachte en is hij geen onderdeel meer van je identiteit. Dit is het laatste wat je Identiteit wilt want je hele ‘ik’ gevoel hangt hier aan vast. Toegeven dat je bijvoorbeeld geen gelijk had ergens over is voor de meeste Identiteiten dan ook heel moeilijk.

VERDEDIGING

Als iemand iets anders doet dan je voorkeur (identificatie met hoe het volgens jou zou moeten) dan geeft je psychologie alarm en zal deze jouw stelling gaan verdedigen. (al dan niet naar de ander of in jezelf). Dit proces vind plaats in je mind (neo-cortex deel van je hersenen) en soms ook al op basaal niveau (reptielen brein). Je merkt dit dan door een toename van spanning. Als de ander iets doet wat volgens jou ‘echt niet kan’ of ’ten koste van jou gaat’ dan is het de mind, je basale brein en ook het emotionele brein (limbisch systeem) dat geactiveerd wordt en bijvoorbeeld ervaren wordt in emoties zoals: verdriet, onrecht, slachtoffer, onveiligheid, woede, boosheid, onzekerheid en emotionele pijn. Afhankelijk van de mate van ervaren slachtofferschap zal de emotionele beleving sterker zijn.

TRIGGERS

Deze gebeurtenissen blijven in ons bewustzijn (geheugen) bewaard als stellingen (gedachten) met daar aan vast de emoties. Elke keer als de situatie of naam van die persoon weer voorbij komt ergens dan wordt de stelling weer geactiveerd en ervaar je weer spanning en emotie die nog gelinkt is aan de gebeurtenis.

TERUG PAKKEN

Onze Identiteit die zich hierin slachtoffer voelt gaat zijn verdedigingsmechanismen inzetten en probeert om op de meest toegankelijke manier de ’dader’ terug te pakken. Dit uit zich in vele vormen waarvan de voornaamste o.a. separatie, gespannen gedrag, negatieve communicatie zijn. Vaak niet eens direct gericht op de ‘dader’, maar bijvoorbeeld naar mannen/vrouwen/blanken/donkere/nationaliteiten in z’n algemeen. Dit onbewuste proces van veroordeling is een evolutionair beschermingsmechanisme nodig om te overleven. (vroeger tenminste) De schade van het niet bewust zijn van dit mechanisme is vele malen groter dan wat voor de meeste zichtbaar is.
Zo trekt iemand met onvergeven zaken in zijn of haar bewustzijn eenzelfde soort energie ook weer aan. Je ziet dat bijvoorbeeld ook als mensen op hun werk om welke reden dan ook erg gespannen zijn, dat de mensen eromheen ook gespannen raken.

WAAROM VERGEVEN

Vergeven betekent niet dat je goedkeuring geeft aan wat er gebeurd is. Vergeven betekent niet dat je het nu eens bent met de ander of je niet meer gelijk hebt over wat er had moeten gebeuren. Daar staat het volledig los van.

Vergeven betekent dat je liefde voor jezelf groter is dan je haat voor hetgeen gebeurd is.

Vergeven verlost je van de energetische lading van ’slachtoffer zijn’. Vergeven erkent dat gebeurd is wat gebeurd is en brengt je daardoor terug in het ‘hier en nu’ bij ‘dat wat is’. Vergeven bevrijdt je lichaam van de negatieve emotie en spanning die je met je meedraagt. Vergeven bevrijdt je mind van de terugkerende negatieve gedachten die onvergeven dingen veroorzaken. Vergeven bevrijd je van de separatie energie die mensen op afstand kan houden. Vergeven geeft ruimte aan de onverwerkte emotie om tot expressie te komen en te helen. Vergeven maakt mogelijk, je aandacht weer meer aan je toekomst te kunnen geven dan ‘vast’ te laten zitten in je verleden. Vergeven bevrijdt vastzittende ruimte in je bewustzijn en maakt je weer lichter, helderder, zuiverder, puurder. Vergeven bevrijd je van frustraties, boosheid  en spanningen die in andere relaties kunnen ontstaan als gevolg van je interne spanning. Vergeven is een stap naar ‘heelwording’ van een groter plaatje dan alleen jezelf.

Niet vergeven is als dagelijks een slokje nemen uit een gif beker en hopen dat de ander doodgaat.

WIE VERGEVEN

Mensen denken in eerste instantie vaak aan ex-partners, ouders, vriendjes of vriendinnetjes die hun vroeger gepest hebben, broertjes of zusjes en zo voort maar een van de grootste aandachtsgebieden voor vergeving ben jezelf. We houden zoveel boosheid, frustratie en haat vast over dingen die we zelf wel of niet gedaan hebben. Dingen waar we spijt van hebben en niet hadden moeten doen. Dingen die we wel hadden moeten doen maar niet gedaan hebben. Onze eigen gedachten over onszelf. Gedragingen die ons geen goed doen en ga zou maar door. Jezelf vergeven is een krachtige stap naar een lichter leven in flow. Ook alles buiten jezelf heeft het vaak nodig om vergeven te worden, je kunt hierbij denken aan instanties, politieke figuren, andere mensen, het leven of zelfs God. Alles wat negatieve lading bevat in ‘jouw bewustzijn’ is zinvol om te vergeven. het is een daad van zelfliefde.

LOSLATEN OF VERGEVEN

De eerste stap naar het ‘ontladen’ van vastgehouden spanning is ‘loslaten’. Dit is iets waar je dagelijks enkele keren de gelegenheid voor hebt om dit te oefenen. Elke keer als er iets anders gebeurd dan wat jouw voorkeur is en je hierdoor spanning ervaart. Soms ervaar je de spanning moeilijk maar merk je dat je stiller wordt, afstand neemt, verdriet voelt of iets anders.
Als je een situatie vaker hebt losgelaten maar hij blijft steeds terugkomen dan kan het zijn dat er iets onder zit dat vergeven moet worden. Vaak komen personen of situaties meteen in je gewaarzijn als je alleen al de vraag stelt: wie of wat zou ik nog moeten vergeven?
Soms komen er ook namen of situaties in je bewustzijn die je eigenlijk (nog) helemaal niet wilt vergeven. Je Identiteit (Ego) ervaart dan meer voordeel uit de onvergeven situatie dan het denkt te hebben na de vergeving. Voordeel voor de identiteit van niet vergeven is bijvoorbeeld dat je identiteit zich door niet te vergeven de baas voelt en daarmee superieur aan de ander. Je Identiteit rechtvaardigt ook nog je strijdgedrag wat je inzet om de ander zogenaamd ’terug te pakken’. Als je voelt nog niet te kunnen of willen vergeven, geef dat dan even ruimte, ruimte om expressie te geven aan alles wat er nog in je zit over het gebeuren. Je boosheid, je verdriet, je angst, je haat. Maar richt daarna ook je aandacht op het bewust worden van alle negatieve gevolgen voor jezelf.

PROCES LOSLATEN

Loslaten is een beslissing die plaatsvind in je mind. Beslissen het los te laten en erkennen dat je het hebt losgelaten. Vaak gepaard met een beweging of een diepe uitademing om de spanning los te laten. Je voelt daarna meteen een vorm van ontspanning of vrijheid.
(Loslaten is een proces dat onderdeel is van onze training Bewust Leven 1 – voorheen Master 1)

PROCES VERGEVEN

Vergeven gaat verder dan de beslissing in de mind om te vergeven. Dit is wederom wel het begin. De vergeving is iets dat niet alleen plaats moet vinden op mentaal en energetisch vlak maar ook op emotioneel vlak. Als in het bijzijn van de ’te vergeven persoon’ oprecht vergeving wordt uitgesproken dan opent dit meestal ook de emotionele lagen en kan de emotie er uit en daardoor helen. Als de te vergeven persoon of situatie er niet bij is dan is het proces iets complexer. Hier is het nodig dat je een inzicht ontvangt. Het inzicht dat de persoon op dat moment op zijn of haar niveau van kennis en bewustzijn niet in staat was een andere keuze te maken. Theoretisch hebben we allemaal altijd alle keuzes, denken we. En we leven in de veronderstelling dat de ‘dader’ in staat was een andere keuze te maken. Het inzicht dat iedereen altijd alle keuzes maakt op basis van zijn of haar niveau van kennis en bewustzijn en daarmee niet de mogelijkheid of kracht heeft om een andere keuze te maken opent in de meeste gevallen ook het emotioneel lichaam waardoor de pijn en andere emoties naar buiten kunnen komen en heling plaatsvind.
(Vergeving is een proces dat onderdeel is van onze training Bewust Leven 2 – voorheen Master 2)

SPIRITUEEL NIVEAU

Op een spiritueel of global niveau zorgen onvergeven dingen voor separatie en uiteindelijk zijn dit de wortels van o.a. vele oorlogen, burgeroorlogen, moorden, scheidingen, fysiek geweld, pijn en verdriet, eenzaamheid en nog veel meer. Vergeven en helen van de pijnen uit onvergeven dingen zijn stappen naar wereldvrede, liefde, en een humaan bestaan voor ieder mens.

Be the change you wish to see in the world  ~ Mahatma Gandhi

HARTEgroet,
Joris
PS: Als een van de hoofdtrainers van Creative Consciousness Nederland begeleidt Joris met zijn team jaarlijks vele deelnemers in de Bewust Leven 1 (voorheen Master 1) en Bewust Leven 2 (voorheen Master2) trainingen. Loslaten en Vergeven zijn key elementen in deze 4 daagse trainingen.
De rode draad van de deze trainingen gaat over volledig aan het stuur komen van je eigen leven, om zo wie je bent, wie je wilt zijn, en je volledig potentieel het best tot z’n recht te laten komen. Mocht jij ook toe zijn aan een volgende stap in je zakelijke of privé leven overweeg dan om deel te nemen aan de 4 daagse ‘Bewust Leven 1’ en til jezelf, je leven en je business naar het volgende niveau.

Doe de gratis test

Met onze Bewustzijn Quotiënt test krijg je een eerste gevoel bij jouw level van bewustzijn... en met de feedback gelijk ook zicht op de vervolgstappen die je kunt nemen naar een leven vol leven.

Als Porsche GT3 Cup Coureur kun je niet rustig aan doen zegt Xavier Maassen

Door Joris Swinkels 24 september 2019

Verder lezen